18
– 19.11.2004r. z inicjatywy Stowarzyszenia Przyjaciół DPS „Kalina”
we współpracy z DPS „Kalina” została zorganizowana konferencja szkoleniowa:
„Nowa rola samorządów gminnych w świetle znowelizowanej ustawy o
pomocy społecznej” w Regionalnym Ośrodku Kultury i Sztuki w Suwałkach.
Skierowana była do dyrektorów Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie,
Miejskich Ośrodków Pomocy Społecznej, Gminnych Ośrodków Pomocy Społecznej
oraz Domów Pomocy Społecznej. W konferencji uczestniczyło 40 osób
ze wspomnianych ośrodków z województwa podlaskiego i warmińsko –
mazurskiego. Drugiego dnia konferencji uczestnicy mieli okazję zapoznać
się z ofertą naszego Domu, obejrzeć placówkę.
Konferencję prowadził prof. dr hab. Zbigniew Tarkowski.
Omawiał następujące zagadnienia:
-
istota marketingu;
-
specyfika marketingu w pomocy społecznej;
-
zrozumienie funkcjonowania rynku usług socjalnych;
-
nowa rola pracownika socjalnego w świetle orientacji marketingowej
i znowelizowanej ustawy o pomocy społecznej.
Profesor postawił
następujące tezy z zakresu marketingu usług socjalnych:
-
Istotą marketingu jest kierowanie się potrzebami nabywców usług,
a nie możliwościami usługodawcy.
-
Opieka, pielęgnacja, praca socjalna, terapia, rehabilitacja,
edukacja to w sensie ekonomicznym usługi, czynności, które należy
traktować jak pozostałe.
-
Usługi socjalne niezależnie od swojej formy są trudne do zmierzenia,
niełatwe do wystandaryzowania, mało trwałe, bez wyraźnego właściciela,
niemożliwe do magazynowania i – co najważniejsze – nierozerwalnie
związane z usługodawcą, który ma decydujący wpływ na ich jakość.
-
Zgodnie z ideą marketingu należy umieć pobudzić zapotrzebowanie
na usługi socjalne, świadczyć je, wycenić, wypromować i dystrybuować.
-
W Polsce obserwujemy coraz bardziej dynamicznie rozwijający
się rynek usług socjalnych, na którym działają instytucje państwowe,
organizacje pozarządowe i kościelne, firmy prywatne i osoby
fizyczne. Między tymi usługodawcami toczy się widoczna konkurencja,
której celem jest przyciągnięcie do siebie klienta wraz z odpowiednią
subwencją lub zapłatą.
-
Na rynku usług socjalnych monopol państwowy traci na znaczeniu,
gdyż państwo coraz wyraźniej wycofuje się z bezpośredniej ingerencji.
Woli ono dystrybuować zmniejszające się środki i sprawować nadzór.
-
Kierując
się orientacją marketingową należy widzieć nie tylko potrzeby
tradycyjnych klientów pomocy społecznej, ale także potrzeby
osób pragnących z tych usług korzystać i będących w stanie pokryć
ich koszty.
-
Pracownicy socjalni muszą nauczyć się aktywnie zabiegać o klientów
instytucji pomocowych, którym grozi upadek z powodu braku nabywców
ich usług.
-
Rynek usług socjalnych będzie nadal rozwijał się, gdyż nadal
rośnie liczba klientów tych usług.
-
Pracownik socjalny, opiekun, terapeuta ma szansę stać się zawodem
przyszłości pod warunkiem zrozumienia istoty marketingu usług
socjalnych.
Ponadto Dyrektor
Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Olsztynie P. Elżbieta Bronakowka
referowała temat: „Możliwości i sposoby tworzenia dziennych placówek
opieki społecznej: domów dziennego pobytu, świetlic środowiskowych,
domów samopomocy i innych ośrodków wsparcia”, w oparciu o doświadczenie
i osiągnięcia własnej placówki.
Ciekawym punktem
spotkania był referat Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Prienai
na Litwie P. Angele Bajoriene dot.: instytucjonalnej pomocy społecznej
dla osób wymagających całodobowej opieki na Litwie.
Serdeczne gratulacje dla P. Dyrektor Elżbiety Bronakowskiej i
wszystkim pracownikom Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Olsztynie
za uzyskanie w roku bieżącym nagrody Ministra Jerzego Hausnera
za niekonwencjonalne działania w zakresie pracy socjalnej.
|
|
|
|
Prezes
Stowarzyszenia
Przyjaciół DPS „Kalina”
p. Tadeusz Zamaro,
Dyrektor DPS „Kalina”
p. Krystyna Jaśkiewicz
i prowadzący konferencję
prof. dr hab. Zbigniew Tarkowski
|
Dyrektor
DPS w Prienai na Litwie p. Angele Bajoriene
|
Występ
grupy teatralnej składającej się z mieszkańców „Kaliny” |
|